Sunday, February 14, 2010

...-> BUDU <-... 
Ape itu budu???? Cmne buat buDU???? 



Hohoho.....Ini hari aku nk kongsi pngetahuan ttg budu.... ASSALAMUALAIKUM SMUA#SALAM SJAHTERA SMUA.....


Aku ni dari kecik smpai la aku bsar tnggal kt klantan...tp msa kecik2 duk johor n sngapore coz abah aku krja kapal kt sana...tapi x pe, itu bukan pnghalang utk aku mngenali apa itu budu...
Dari kecil aku mkan budu, bsar pn makan budu...dtang kampus smpai srawak ni pn aku bawak budu dri kmpung aku....ada lg botol x bukak...

Korang pnah tngok x budu... ha gmbr bawah ni budu, siap ada botol lg tuuu!!!!



Ha...tuan2 puan2 adik kakak smua2...ni la dia budu... penyeri makanan bg orang2 y pure kelantan...kcuali y alergic la....

Ni budu cap KETEREH...Baik pnya brand, ni y paling famous kt klantan...mcm2 jenis dan saiz botol ada....bila da mcm2 hrga pn da mcm2 kn3....hehehe
Tp bg y mminati BUDU....hrga bukan pnghalang...hahaha

Ari tu, nk di jadikn cerita cerpen pndek....ak pgi jalan kt bndar BINTULU ni....so msa pegi kt pasar tamu tu, ak trkejut y amat....Aku tngok btul2 satu bnda y di jual kt pasar tu...rupa2nya BUDU...sebijik cm gmbr kt sbelah ni...
Tp y aku trkejut tu, hrga di mak aih smpai RM4...
kt kmpung aku bru RM1 jew....msa tu bngga aku, budu da brjaya di pasarkn luar dr kawasan skitar n d minati rmai... brtambah bngga bila brand budu ni cap KETEREH.... Ketereh tu nma tmpat aku kt klantan...hahahaha...


OK!!!!!....jeng3, topik utama.... Ape itu budu? Cmne buat budu?.....
Ha ni la y slalu mmber ak bdak2 luar tnya bila aku ckp pasal budu...
jadi mmikirkn rmai lg mmber2 lain y mngkin x taw apekebendanya budu tu...so aku
paparknlah di sini utk tatapan smua...

Budu ni sbenarnya sejenis mkanan y mcm kicap...sos...cencaluk tu smua2 la....budu ni d buat dri ikan bilis....rmai y x pcye kn cmne bleh ada ikan bilis dlm budu....sbenarnya ikan bilis ni di peram dlm satu bekas besar dan di cmpur dgn garam...mcm buat pekasam...tp ikan bilis ni di biarkn hncur sehingga mnjadi pati....pati budu nmanya...pati budu ni y paling sdap coz pure pnya... ha slepas budu da siap peram maka patinya akan di tapis utk buang tulang2 y trtinggal...makan jadilah budu...cmne dpat nma budu ni tu aku x taw la.... tp budu ni sdap di makan ngan ikan bakar tawar(xde tmbah garam knyit or ape2 rmpah)....mkan ngan ikan singgang...tp paling best...budu tempoyak...ni...gmbr bawah ni, aku suka...




ni dia budu+tempoyak+limau nipis+cili padi= aku makan kaw2 pnye.....



Ha!!!! so korng smua da taw asal budu ni cmne kn...so jgn ragu2 utk makan budu kcuali pda sape2 y alergic je la...nnti jrawat tmbuh bnyak mcm aku ni...tapi minat pnya pasal aku tibai je... kesimpulanya budu ni boleh di makan tnpa ragu2, pada y pnah dngar omongan2 y ngak enak (kata org indon) ini lah kebenaran budu....sah halal, imam besar masjid pn makan....hahahah!!!

Hiduuuppp BUDUUUU!!!!!.........







1 comment:

  1. t'ingin nak try sbb ramai kata sodap. but, xreti la.. air asam leez retilah!

    ReplyDelete