Sunday, February 14, 2010

...-> BUDU <-... 
Ape itu budu???? Cmne buat buDU???? 



Hohoho.....Ini hari aku nk kongsi pngetahuan ttg budu.... ASSALAMUALAIKUM SMUA#SALAM SJAHTERA SMUA.....


Aku ni dari kecik smpai la aku bsar tnggal kt klantan...tp msa kecik2 duk johor n sngapore coz abah aku krja kapal kt sana...tapi x pe, itu bukan pnghalang utk aku mngenali apa itu budu...
Dari kecil aku mkan budu, bsar pn makan budu...dtang kampus smpai srawak ni pn aku bawak budu dri kmpung aku....ada lg botol x bukak...

Korang pnah tngok x budu... ha gmbr bawah ni budu, siap ada botol lg tuuu!!!!



Ha...tuan2 puan2 adik kakak smua2...ni la dia budu... penyeri makanan bg orang2 y pure kelantan...kcuali y alergic la....

Ni budu cap KETEREH...Baik pnya brand, ni y paling famous kt klantan...mcm2 jenis dan saiz botol ada....bila da mcm2 hrga pn da mcm2 kn3....hehehe
Tp bg y mminati BUDU....hrga bukan pnghalang...hahaha

Ari tu, nk di jadikn cerita cerpen pndek....ak pgi jalan kt bndar BINTULU ni....so msa pegi kt pasar tamu tu, ak trkejut y amat....Aku tngok btul2 satu bnda y di jual kt pasar tu...rupa2nya BUDU...sebijik cm gmbr kt sbelah ni...
Tp y aku trkejut tu, hrga di mak aih smpai RM4...
kt kmpung aku bru RM1 jew....msa tu bngga aku, budu da brjaya di pasarkn luar dr kawasan skitar n d minati rmai... brtambah bngga bila brand budu ni cap KETEREH.... Ketereh tu nma tmpat aku kt klantan...hahahaha...


OK!!!!!....jeng3, topik utama.... Ape itu budu? Cmne buat budu?.....
Ha ni la y slalu mmber ak bdak2 luar tnya bila aku ckp pasal budu...
jadi mmikirkn rmai lg mmber2 lain y mngkin x taw apekebendanya budu tu...so aku
paparknlah di sini utk tatapan smua...

Budu ni sbenarnya sejenis mkanan y mcm kicap...sos...cencaluk tu smua2 la....budu ni d buat dri ikan bilis....rmai y x pcye kn cmne bleh ada ikan bilis dlm budu....sbenarnya ikan bilis ni di peram dlm satu bekas besar dan di cmpur dgn garam...mcm buat pekasam...tp ikan bilis ni di biarkn hncur sehingga mnjadi pati....pati budu nmanya...pati budu ni y paling sdap coz pure pnya... ha slepas budu da siap peram maka patinya akan di tapis utk buang tulang2 y trtinggal...makan jadilah budu...cmne dpat nma budu ni tu aku x taw la.... tp budu ni sdap di makan ngan ikan bakar tawar(xde tmbah garam knyit or ape2 rmpah)....mkan ngan ikan singgang...tp paling best...budu tempoyak...ni...gmbr bawah ni, aku suka...




ni dia budu+tempoyak+limau nipis+cili padi= aku makan kaw2 pnye.....



Ha!!!! so korng smua da taw asal budu ni cmne kn...so jgn ragu2 utk makan budu kcuali pda sape2 y alergic je la...nnti jrawat tmbuh bnyak mcm aku ni...tapi minat pnya pasal aku tibai je... kesimpulanya budu ni boleh di makan tnpa ragu2, pada y pnah dngar omongan2 y ngak enak (kata org indon) ini lah kebenaran budu....sah halal, imam besar masjid pn makan....hahahah!!!

Hiduuuppp BUDUUUU!!!!!.........







Thursday, February 4, 2010

''ProjeK D HutaN'' bdak PENGURUSAN pnye keje


Hehehe...hye smua....


da lama x on blog ni...huhu...bz skit...biasa la da final sem, kliling pnggang projek n asngment..
N 2 hari y lepas dri tarikh hari ni ak masuk dan tdo dlm hutan...coz ada projek smester..
tp ni bkan projek aku r, ni projek mmber2 budak phutanan bahagian pngurusan..tapi aku sebagai tukang sibuk bdak phutanan bhagian teknologi kayu turut turun padang mnjayakn projek ini.. boring duk bilik...lepak dlm htan pn best...aman, damai, harmoni bak kata mmber aku y bernama kuntum(nama kem)....

ku di halamaN HUTAN....


Gambar atas tu masa aku on the way nk ikut mmber aku pegi check harp trap(perangkap) dia. masa ni pkul 6.30 pagi...klau kt smenanjung gelap lg ni, tp kt sarawak ni da terang bnderang... tp kt ats ni memg sejuk...kabus memg tebal.... Sbenarnya bdak2 pngurusan ni wt projek smester utk kaji populasi hidupn liar kt Hutan Simpan Nyabau ni, atau lebih glamour di kalangan student hutan sbagai hutan Nirwana..Diorng ni kaji haiwan mcm kelawar, burung, small mamals n katak...


Masa onthway nk g site, ktorg jalan kaki jew... sejuk...ketar rasa badan..
lupa plak nk bwak bju sjuk msa msuk mlm sblum tu.....


Ha gambar bawah ni mmber aku, John Nick@Pok Nik@ Mere...hehehe
Tngok gaya posing beliau, jelas terserlah kesejukan y trpancar...






Eh cik kak kita kat sbelah ni...org tngah
sejuk dia bkan main hepy lg...adooiii... ni la
jalan y kami lalui sebelum smpai ke hutan tempat
kawasan kerja...jaraknya dri tapak
khemah lbih kurang 2 km...fuuhhhh....












Tngah syok2 jalan kaki sambil nyanyi lagu mari kita ke ladang ni....hehehe....tiba2 trdengar satu deruman...deruman yang akhirnya semakin lama semakin kuat di kotak gegendang pendengaran kami.....ini diaaaaa......


Sebuah Hillux putih milik syarikat TM
muncul dari blakang ktorng... ni mesti
staff TM nk pegi kt pencawang TM kt
atas puncak bukit ni....so ape lagi...
Bannggg....Tumpang BOleHH????











Bila da tumpang, mesti la cepat smpai ke destinasi kn3?????
Hehehe...so kami xler letih sngt bila abang driver tu seiklas hati tumpangkan kami smua...
Baik betul hati ang driver itu walaupn gaya pemanduannya di kawasan jalan hutan ini
mengalahkan gaya seorang juruterbang pesawat pejuang F-16 melakukan aksi aerobatik di angkasa raya....hehehe....

Time kasih daun ubi yer bang.... Kata mmber ku Melur a.k.a Sasi....
tu si Sasindran y pakai cap...Melur nma kem hutannye...hehehhe











Maka tibalah kami d tmpat y dituju...jangan la kalian smua ingat da tamat, pjalanan kami masih jauh..memg ler, bru smpai kt jlan nk masuk...lpas ni btul2 masuk dalam kawasan hutan...fuh letih r kali ni.....adoooiii...duk bilik minul coke main gamne lg best, tu kata bdak2 y x rajin... bg kami y memg kaki hutan pnye bdak, ni la saat y kami tnggu...masuk hutaaannnnn!!!!.....


K la gang...aku chow dulu ek...eh silap...chow skarang ekkk....nk masuk hutan... nnti lpas ni aku tnjukkan kt korang kawasan perkhemahan kami pulak...memg 5 star pnye kawasan tapak perkhemahan kami.....assalamualaikum n salam sejahtera...zzaaaaassssssssss......









Saturday, January 16, 2010

tensionnye gua!!!!!!!!!

Report'S oh report's


adooiiyyyaaaaaaaaa........hri mnggu pn kne hntar report..ari ni ari sbtu, esok
kne hntr da report...pning tul blajar ngan pnsyarah luar kmpus...sbtu ahad pn ad kelas jgak...adeshhh!!!




gmbr atas: slaid presentation ptang td


ptang td bru jew presentation, esok da kne hntar report...memg ekstrem ah nsib ktorng
sape ktorng? bdak2 elektif kayu dip.prhutanan sem6
"UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA KAMPUS BINTULU SARAWAK"
atau nma mnjanye UPMKB


ktorng bdak2 elektif kayu diploma perhutanan ada 10 org jew
sebahagian lg daripada 23rd_forester
y lain seramai 33 org ambik elektif rekreasi n pngurusan htan




pening btul mlm ni...ingat bru jew nk release tension..tp ni plak y jd..xpe3...
sbagai seorng plajar y berwawasn(chewwaaah) y sering xsngaja xpegi kelas
aku akn buat y trbaik.....angan2 aku ler... tp lpas sejam berusaha mcm ni jgak hsilnye
ni gmbar kt bwah bkti hasil krja ku.....


x terusik lg pn microsoft word aku...blurrr dowwhh... last2 jalan terakhir...hmmm
gmbar kt bwah adalah pnyelesaian bijakku menangani mslah yang melanda

layan doraemon pn best jgak tngah bosan cmni....hohoho!!!


ckup la utk mlm ni...aku nk fokus tngok doremon..pastu klau rjin ak buat r report x
markah tu...30%...klau korng, snggup x buat xtaw ngan nilai mrkah sebanyak itu...
renung2kn lah.....abe x sanggup.....hahahaha!! adiossss....

my kampung's


Sebulan'S ku d'Village

Cti smester lpas aku balik kmpung...best wooo balik umah.. da lama x balik..
al-maklum lh duk srawak jauh, nk balik kne naik brung besi, nk brenang x larat plak..
so ari tu ak smpai malam kt umah....best dpat tdo blik sndiri..

ni la aku empunya cerita..tp ni gmbr kt kampus...hehehe



Smbung balik cite kt umah....bestnyerr balik umah, rsa mcm da xnk blik kmpus... first day bgun pg2 srapan ngan masakan umi..sedapnye...duk kmpus megi jew menu utama..hehehe..
lpak jap kt dlam bilik.. TIBA-TIBA!!!! Long, mari ikut ayoh g galo, x cekak ayoh nk g sore... suara atuk ksayangan ku brkumandang...kne tlong dia pegi bajak sawah la....



KETO GALO!!!!!


ha!!! ni diaaa....kubota@kerbau besi@keto galo kta org klate...hehehe


ni atuk aku pnye kerbau besi...bli ngan harga free(subsidi kerajaan)...
dari kecik aku da di biasakn ngan sawah...sebb tu kut tiap kali blik msti aku g sawah..atuk aku ni plak lpas pencen askar, pesawah ni da jd krjaya profesional dia n aku y mwarisinye...


ni enjin dia...jenis kubota diesel..pkai mnyak diesel, bkan petrol yerrr....





ni da mcm nk langgar pokok klapa plak...




ptang tu jugak aku pegi jalan2 pusing2 kmpung ....jumpa bnda kt atas ni... besooorrr...wrna kuning...sape2 y x taw...ni la mesin padi namanyee.....rupanye msim menuai x abis lg... tp atuk aku da nk bajak da sawah dia coz padi da tuai...



mesin padi nk gduh....



















nk y real???
ha ni video y smpat aku rakam msa kt kmpung....

ni video kubota tu...




ni video mesin padi






Letih plak r mnaip...xpe2 nnti ada msa ku taip lg knangan hdup ku....
bnyak lg tp msa x mngizinkn kerana seruan mmber2 main bola da brkumandang...ari ni ada match ngan geng polis marin Bintulu...so chow...nnti ak ltak gmbr2 lucu klau2 ada msa duk main bola....ZAaaaassssssss!!!!!!!!!